onsdag 27 februari 2013

Onsdag, Wednesday, Mittwoch, Keskiviikko and so on!

Både på tyska & finska framstår det glasklart att det är dagen mitt i veckan.
Jag gillar inte onsdagar sådär jätte mycket.
(ÄLSKAR dem om det är så att Patrik kommer hem torsdag) men annars gillar jag dem inte alls.
Måndagar & Onsdagar är mina ICKE favoritdagar.

Måndagar är dagar som bara passerar känns det som.
Smälter att Patrik kommer vara borta några dagar IGEN, fixar lite hemma, handlar m.m
Tisdagar är början på min vecka.
Kommer sakta in i alla måsten och rutiner. Barnen börjar dagis, till deras stora förtjusning.
4 dagar utan dagis är lång tid för dem.
Onsdagar är låååååånga dagar.
Längtan efter Patrik börjar krypa fram mer & mer MEN även onsdagen har ett slut.
Torsdagar gillar jag, det är dagen då jag kan säga: Imorgon kommer Patrik hem. Sista dagen för veckan då alarmet på mobilen måste ställas. Pysslar hemma så det ska vara relativt fint tills Patrik kommer hem.
Fredagar är THE day!!! HAN kommer hem på e.m och alla väntar med spänning. Barnen tjatar & tjatar om när han kommer hem, Engla ringer honom stup i ett för och fråga om han åkt från Sthlm och var han befinner sig och hur lång tid det tar att komma hem just därifrån osv. Emil springer och klättrar upp i kökssoffan för att kika i fönstret stup i ett. Mamman går runt och småler medan hon plockar och donar. När bilen svänger upp på gården tjuter barnen av LYCKA, det blir kaos, de springer runt överallt, Engla gömmer sig så pappa ska få leta, Emil tjoar och springer till dörren för att få bli upplyft när Pappa kommer in. Mamman håller sig lite i bakgrunden med Lille Elvin på armen (om han inte ligger o sussar) i väntan på sin tur att få pappas uppmärksamhet. Blicken brukar komma direkt han ser mig, den säger egentligen mer än 1000 ord, men när kramen, pussen & Hej Älskling kommer är jag beredd att ta till lipen varenda fredag e.m.
Det är den känslan som får mig att klara vecka in och vecka ut, den känslan får mig att känna och inse att detta varar inte för evigt!
Det kommer en dag då vi kan få en puss av pappa fler dagar i veckan än 3.
Lördagar är barnens dag! Engla börjar morgonen med skridskoskola, hon & Patrik brukar åka iväg på det medan jag tar sovmorgon med grabbarna. Sen tar vi dagen som den kommer och bara myser. Något gott till middag planeras osv.
Söndagar är heliga dagar! Patrik har en del som ska fixas inför måndagen, men annars är det hemmamys som gäller. Tacos till middag o barnen läggs i tid så vi får egen tid i TV soffan.

Summan av kardemumman så är tisdag, torsdag, fredag, lördag & söndag dagar som tillhör mina favoriter. Söndagen har blivit min favoritdag just pga att allt annat läggs åt sidan.

Har ni några favoritdagar?
Är era veckor strukturerade eller är det mer ta dagen som den kommer som gäller?






2 kommentarer:

  1. Favoritdagen måste nog ändå vara Lördag, Söndag då vi har Erik hemma hela dagarna :)

    Vi kör nog lite kombinerat strukturerat/ta det som det kommer
    Vi har ju våra rutiner med Oliver men kan ändå hitta på spontana saker =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar ta med oss rutinerna dit vi åker och det brukar funka kalas.
      Man kan ju inte låsa in sig bara för att man har barn.
      Tror det är bra för dem att vara med så mycket som möjligt!

      Jag/Vi älskar spontanitet!

      Radera