tisdag 19 juli 2011

~Självkänsla v.s Självförtroende~

Det är två saker som inte alltid behöver gå hand i hand.
Diskuterade detta i Lördags med en klok tjej,
eller vi diskuterade det här fenomenet som jag skrivit om tidigare, att alltid berömma och ge komplimanger när man känner för det.
Då hon så klokt sa:

-för och kunna göra det krävs bra självkänsla

Det är verkligen så det är insåg jag just då, har man dålig självkänsla så "törs" man inte ge dessa komplimanger, just för att rädslan om vad de andra tycker ligger där och pyr.
I och med denna diskussion insåg jag att arbetet med min självkänsla har gett resultat!!!
Jag kan tyvärr inte förklara skillnaden mellan bra självförtroende och bra självkänsla, men det finns en som kan: Mia Törnblom (heter hon så?) hon skrev boken "åh vad dumt" i alla fall.

Jag har alltid varit en person som stått för mina åsikter och inte varit blyg med att häva ur mig dem, både på gott och ont,
Idag gör jag detsamma, men med ödmjukhet...det är något som jag fått med åren, förr om åren visade jag aldrig ödmjukhet i en pressad situation, antagligen pga rädsla att verka osäker, men idag vet jag att osäkerhet inte behöver betyda att man är svag, snarare tvärtom,
Det är en styrka att våga visa sin osäkerhet.
Väldigt luddigt inlägg kanske, men dessa rader kommer direkt ur skallen och texten är inte omarbetad för att passa perfekt i skrift ;)
Vem fasen behöver något som är perfekt? Haha!

A small step for mankind, but a huge step for Me!
(jag vet att jag vänt på ordspråket, detta medvetet)

Tack alla ni som ger mig feedback i mina tankar, och peppar mig!

1 kommentar:

  1. Hon har även skrivit böckerna: Självkänsla nu och Mera självkänsla
    Helt klart värda att läsas!

    Hon förklarar att självförtroende : Är tron på den egne personens förmåga att prestera

    Självkänsla: Medvetenheten om den egne personens värde, det vill säga sitt eget värde

    Kram

    SvaraRadera