onsdag 2 mars 2016

Hej Hopp! 

Hur har eran dag varit? Min har varit som den brukar, jobb hela långa dagen.

Det här med att jobba heltid ger inte så mycket variation i mina inlägg. Sorry för det...men himla kul att ni ändå är några som kikar in och läser mina rader.

Idag på jobbet fick jag även vara patient. Fick två stycken födelsemärken bortopererade. Dr gjorde en bedömning att de troligtvis inte var någon fara med dem men om jag ville ta bort dem skulle han fixa det åt mig. Lika bra och göra det tyckte jag. Så nu är de veck i alla fall och ryggen pryds för tillfället av några suturer och plåster. Skönt! 
Jag hatar verkligen den där jävla (rent ut sagt) bedövningen. Själva sticket kvittar men när bedövningen sprutas in, fy fasen alltså. Mindes precis hur det skulle kännas då jag gjort en bröst op i enbart lokalbedövning. Precis samma obehagliga känsla denna gång som då men i mindre omfattning såklart. 
Hua Hua! 
Det var ändå lite spännande då jag själv annars är med och assisterar vid dessa operationer. Jag vet ju precis hur de ser ut när de skär bort dem och sen syr ihop. Egentligen borde jag väl vara lite skraj över att utsätta mig själv för det pga av att ha sett det men ju fler olika typer av operationer jag är med på desto intressantare blir det, konstigt nog. Hur som haver så älskar jag att vara med på dem, likaså när det kommer till olika undersökningar. Det är otroligt lärorikt att få vara med och se hur det går till och samtidigt få kunskap om varför man gör dem. Det är ju även en hel del förberedelser inför dem. Steril dukning, koppla ihop maskiner, fixa iordning instrumenten, förbereda patienterna osv. allt det ska ju vara fixat tills Dr kommer. Sen får man hantlanga, torka, tvätta, stötta patienten, plåstra, klippa trådar osv. Nu är det ju inga stora operationer som utförs (ex. nageltrång, borttagning av hudförändringar & vårtor osv) på en vårdcentral men de krävs ändå en hel del både innan, under och efter. Sen är det ju oftast till oss de kommer tillbaka för att ta bort suturerna el agrafferna från större operationer. 

Undersökningar som jag är med på kan vara allt från rektoskopier till vanliga gynundersöknignar.  

Jag älskar variationen i jobbet. Ena dagen sitter jag i LAB och tar prover hela dagen för att sen nästa dag serva och assistera doktorerna, förutom att assistera vid operationer/undersökningar så är det ju EKG:n, blodtryck, bladderscans som ska tas inför en del läkarbesök. Så det är minst sagt varierande. Älskar't! 

Jag är fortfarande så himla glad & tacksam att jag fått denna möjlighet. Jag känner verkligen att det är det här jag vill göra och jag bestämde mig ganska tidigt under utbildningen att jag skulle se till och jobba med något annat än hemtjänsten. Jag gillar det också och kanske slutar det med att jag återvänder till den branschen men inte just nu. Just nu är det vårdcentraljobbet som är mitt kall. Sen får man som sagt var se vad som händer i framtiden. 

Man ska aldrig ge upp en dröm! Min dröm slog in. Snabbare än väntat till och med. Tack Hfs Kommun som till sist lät mig gå usk utbildningen. Den öppnade dörrar som jag knappt vågat hoppats på men som jag drömde om. Jag fick en chans och jag tog den...

Nu ska jag läsa några rader ur Kepplers sista bok om Joona...

Natti natti och kom ihåg, följ dina drömmar. Nöj det aldrig med det näst bästa ;-) 


Redan som liten var jag envis och målmedveten...❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar