lördag 21 maj 2016

Självförtroende & Självkänsla är två begrepp som inte alltid är så lätt att skilja på...jag har kopierat in en text som jag tyckte beskrev skillnaderna bra...kommer längre ner! 

I mitt fall är det självförtroendet som ibland får sig en törn. Självkänslan är allt som oftast på topp eller vad man ska säga. Självfallet speglar dessa två begrepp varandra också men när mitt självförtroende sviker lutar jag mig oftast på min självkänsla i stället. Min starka självkänsla hjälper mig upp ur avgrunden när självförtroendet gör allt för att hålla mig kvar där nere på botten. 
Tack vare självkänslan kan jag tänka realistiskt...ibland har man ju en tendens att sväva iväg och klanka ner på sig själv mer än nödvändigt. Även om man känner att man inte kunnat göra allt det man velat kanske man ändå gjort det man hade möjlighet till med tanke på de förutsättningar man hade just då. Detta låter luddigt och väldigt invecklat men jag ska snart skriva i klartext. 

Jag är en person som besitter en vilja av stål, det vet de flesta i min omgivning. Detta har gjort att mitt självförtroende hamnat i kläm många gånger men nu för tiden har jag lärt mig att ta kontroll över de elaka tankarna om mig själv. 
Den senaste veckan t.ex. fick jag ju Streptokocker i halsen vilket innebar totalt träningsförbud. Detta är ett praktexempel på vad som brukade vara startskottet för ångest, dåliga tankar och deppighet hos mig. Likaså denna gång MEN med hjälp av min självkänsla och medvetenhet tillåter jag mig inte att hamna i klorna på ångesten, deppigheten och de dåliga tankarna. Jag har ett mantra som jag upprepar för mig själv när dessa tre saker närmar sig,

- Nu är det såhär och just här och just nu kan du inte göra annorlunda. Ta det chill, du hinner...

Men jag ska också tillägga att jag inte alltid tar mig ur skiten själv. Då är promenaderna med Carina guld värda. 

Det är samma sak när någon vräker i sig massa godis eller annat som kan väcka ångest. Det är ju ingen idé att sitta och mjäka och ångra sig. Maten/godiset är ju där det är ändå. Det försvinner ju inte för att personen får ångest eller mår dåligt. Allt för många gånger har jag själv suttit i denna sits men idag äter jag om jag vill och skiter i vilket MEN jag tänker mig för innan. Är jag sugen eller äter jag bara för ätandets skull...? Att ge tanken lite tid hjälper mig att fatta bättre beslut att ta klokare val. Typ...men är jag sugen på godis el liknande så äter jag. 

Så varför detta inlägg just nu...jo, för att mina tankar gör allt för att snappa upp det negativa. Jag vill så mycket men just nu är förutsättningarna lika med NOLL!!! Men något positivt är det med denna dag, det är första gången på 4 dagar som jag kan svälja utan att det gör ont i halsen. Så nu hoppas jag att skiten är borta. 



Ni är livet...det viktigaste av allt ❤️ 

Självförtroende

I korthet kan man förklara begreppen såhär; självförtroende är personens tilltro till förmåga att prestera i olika sammanhang; på arbetet, i skolan, i sociala sammanhang. Eftersom man presterar olika bra, kan självförtroendet troligtvis skifta från dag till dag beroende av vad man åstadkommit eller om man fått beröm för sina insatser.

Man menar att självförtroendet kan övas upp, det kan exempelvis vara en idrottsman som ska tävla i tresteg. Om idrottsmannen övar flitigt varje dag, med förhoppningsvis bättre och bättre resultat, kommer hans självförtroende att öka och han kommer förmodligen känna sig ganska självsäker när han går ut på idrottsarenan den dagen det är dags att tävla.

Likadant kan en chef förbättra sitt självförtroende genom att gå en ledarskapsutbildning och utsätta sig för vissa situationer där han känner att han besitter en lägre kompetens och därmed öva inför kommande situationer som kan uppstå på arbetsplatsen.

Självkänsla

Självkänslan har däremot med den egna personen att göra, att man upplever sig själv som en bra människa utifrån den man är, oavsett vad man presterar eller vilka kompetenser man besitter. Självkänslan kan också tränas upp på olika sätt, men här måste du arbeta med dina egna motivatorer och inre drivkrafter.

Ingen annan kan träna din självkänsla åt dig, här räcker inte beröm om man känner att man inte kan ta emot den. Att djupdyka i en självhjälpsbok eller ta kontakt med en coach kan vara två, av många, sätt att gå tillväga. 

Man kan exempelvis arbeta med affirmationer, såsom att varje dag säga till sig själv i spegeln att man är bra precis som man är, eller skriva dagbok varje kväll med sina reflektioner över saker som man gjort bra, där man fokuserar på personliga egenskaper istället för vad man presterat under dagen. 

Hur gör man det då? Fokuserar på personliga egenskaper? I dagboken kan du skriva exempelvis "Idag har jag lyssnat till en medarbetares problem" . Du kommer då att inse att du (i detta fall) är en person som ger av dig själv och kan med tiden se vad du gör för andra människor: att du är en lyhörd och empatisk person. Lägg inte något fokus kring resultatet av lyssnandet, om medarbetaren fick några goda råd eller inte, hur det gick eller vad hon valde att göra efteråt. 

Om man säger något till sig själv tillräckligt ofta, så kommer man till slut att tro på det, menar de som är experter på området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar