torsdag 15 september 2011

~Englisen~

Är hon verkligen bara 3 år 9 månader?
Eller är det såhär tankarna går i en (snart) 4 årings huvud?

Idag i bilen på väg till Nilla pratade de på radion om det här med flygkraschen och Stefan Liv
(hade kanppt ljud på men Engla hörde dit bak trots det?)
Såhär löd samtalet mellan mig och (snart) 4 åringen:

E: Mamma, han hockey målvakten Stefans Liv, är han i himlen?
 (blicken ut genom fönstret, mot himlen)

J: Ja, det är han

E: Varför då?
J: Jo, alltså han var ju med om en olycka

E: Han Stefans Liv, vad hände i olyckan?

J: Jo hans flygplan kraschade

E: Åh, mamma, stackars Stefans Liv, men vet du?
J: Nej vadå?

E: Jag ser honom, han vinkar där uppe under molnet, brevid dina föräldrar
(i själva verket menar hon min farmor & farfar)
Jag tycker du ska vinka till dem mamma.

och självklart gjorde jag det...
sen fortsatte samtalet.

E: men mamma, hur kom han dit, kunde han flyga igen?

J: Nej, men när man dör flyger själen till himlen medan kroppen blir kvar på marken.

Här nöjde sig 4 åringen, i alla fall för denna gång.

Till saken hör att hon verkligen blivit berörd av just detta, vet inte om det är pga av att jag faktiskt grät till och från i nästan 2 dagar pga av detta och alla känslor det medförde.
(vi är väldigt öppna med känslor, är man arg får man visa det, är man ledsen så är det okej och gråta, även som vuxen etc)
Så om jag t.ex är ledsen och gråter, så förklarar jag för Engla varför jag är ledsen och sådär.
Det är något vi tycker är viktigt.
Vi är även väldigt noga med att hon inte är närvarande när det är t.ex otäcka nyheter och filmer etc,
och även det här med kraschen tyckte vi var olämpligt för hennes små öron, men hon har verkligen snappat upp när Patrik o Jag pratat om det lite då & då.

Tappade tråden känner jag...

Men iaf, hon har pratat en del om den här hockeymålvakten Stefans Liv och jag förklarar så gott jag kan.
Vet inte riktigt varför hon säger Stefan(s) Liv...hon tror nog inte att Liv var hans efternamn.

Samtidigt som jag tycker det är lite jobbigt och prata om just döden med henne, så känner jag ändå att när hon frågar vill jag inte hymla heller, jag vill inte att hon enbart ska förknippa döden med något hemskt och otäckt, utan ibland händer det och det kan vara väldigt fint också.
Sen är det ju såklart lättare att förklara varför min farmor & farfar är himlen eftersom de dog av sjukdom/ålder.

(snart) 4 åringen har mycket intressanta funderingar om många saker och dessa samtal gillar jag skarpt.
(alla funderingar är ju inte lika allvarliga som döden)
Finns massor med roliga saker som vi samtalar om också ;)
T.ex hur barn blir till...hahaha...

Enligt henne: Mamma har äggen & Pappa har bebisarna
2 roliga kommentarer om detta:

-PAPPA, om jag ska få en syster, så måste du gå in till Mamma, för hon har äggen o du bebisarna!!!

Detta sprang hon ut till bastun i Örling och sa till Patrik för en tid sen =)

Och när hon kom in till mej stannar hon upp om man ser hur hjärnan arbetar på hög varv, sen kommer dräparen:

-Men Mamma, VEM stoppade in äggen i din mage?


Skulle kunna skriva massa roliga historier om våran Lilla "Lotta"....men stannar här för att inte komma allt för långt ifrån ämnet döden...(vilket egentligen vore angenämt, men ibland måste man även ta dessa tråkiga saker)

VARDAGS NYTT:
Pyret är min dotters favorit plats, mer behöver jag inte säga...OM det känns bra? JAAAA!
Ångrar inte mitt val av Förskola. (inge ont sagt om Masken)
Hon älskade fröknarna o den förskolan också ;)
Idag var hon där från 8.00-13.00 och det hade gått bra, men det hade nog skavsår i öronen när det gick hem för dagen.
Är det något Englis är bra på så är det att PRATA!
Hon har även svar på det mesta...
Kul som bara den att hon trivs så bra.

TRÄNINGSNYTT:
Ett step/styrke pass avklarat idag...känns grymt gottit.
(den jag sparkar i röven är fortfarande med i banorna OCH med fantastiska resultat)
Imorgon blir det ev Zumba, men fasen, är kluven när det gäller detta alltså?!
Kanske får testa en gång och ge det en chans.
Annars längtar jag tills min kära faster kommer med lite tränings redskap.
(vikter, stänger etc)
Då blir det ett styrke pass på hemmaplan 1ggr/vecka.
(och såklart om jag missat något pass på Hälsans Hus)

KÄRLEKSNYTT:
Inget nytt...SAKNAR MIN MAN som vanligt!
Men snart så...


WORDFEUD är mitt KNARK!

1 kommentar:

  1. Dom är klokare än vad man tror dom små liven...Devin har oxå börjat fråga om döden o vad som händer då men än har vi inte nått till "hur barn blir till samtalet" haha :)

    Sen vill jag tacka för att du satte ett riktigt brett smile på mina läppar. From nu är du mitt leende lilla bubbelgum...haha O söta goa lilla Engla hennes kommentar gick rakt in i hjärtat :)

    Kraam på Er

    SvaraRadera