måndag 18 maj 2015

Jag bestämde mig ganska tidigt för vilka kurser jag vill läsa till hösten men nu har jag tänkt om lite gällande demens kursen. Den va given till en början men nu känns den helt fel för mig. Så den kommer jag troligtvis att välja bort och ta något annat istället. 
Jag har ingen aning om var eller med vad jag kommer arbeta efter skolan men demensvården (i alla fall i denna kommun) känns inte som något jag "vill" jobba med...det är fruktansvärt påfrestande för psyket och jobbet känns ofta meningslöst då man inte kan påverka deras mående längre än korta stunder och det är väl egentligen det som tär mest...i alla fall för min del. Jag har för mycket empati för att kunna se det som enbart ett jobb. 

Jag vill kunna hjälpa människor, få dem att må bra, få dem att se en mening med livet trots sjukdomar osv och sen vill jag kunna få bekräftelse för mitt arbete. Liksom känna att människorna trivs med mig, att de känner förtroende för mig och att de litar på min kunskap. 

Nu blev det här inlägget mer än vad jag tänkt mig men så kretsar tankarna hos mig just nu i alla fall. 





2 kommentarer:

  1. ALLA som jobbar med människor borde tänka och känna så.. Fler som du Jessica!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå tack Alice....Det värmde ända in i hjärteroten. Tyvärr finns det alldeles för många människor inom vården som har noll empati för andra människor...

      Radera