torsdag 8 januari 2015



Torsdag den 8 januari 2015

Det är helt galet hur snabbt min mage ställer om sig. Den mår verkligen skit av socker och kolhydrater. Under hela julledigheten har jag ätit fritt utan tider och väldigt "dåligt" vilket har resulterat i en väldigt ledsen och trög mage. Nu har jag återgått till mina regelbundna mattider och tänker mig för vad som åker ner, jag äter mindre kolhydrater och bra sådana när jag väl äter dem, 5-6 mål om dagen och så motion på det. BAM efter 2 dagar har magen kommit igång och jag har inga magsmärtor. Jag tror att det viktigaste är att känna efter vad man mår bra av att äta, alltså hur känslan är efter att man ätit. Ett mål på Mc Donald´s t.ex, då känner man sig sällan tillfreds efteråt. Känslan av uppblåsthet och äckelmättnad infinner sig ganska snabbt och dessutom känner man sig väldigt trött. Om man däremot väljer något lättare och framförallt en måltid med "bra" råvaror osv så känns det även bättre i kroppen efteråt. Detta är vad jag tycker och vad som fungerar för mig och magen, men självklart kan det ibland vara gott med "skit" men sällan värt det efteråt. Detta är ett fenomen som uppstår varenda gång jag är hungrig, att jag vill ta något enkelt och onyttigt MEN bara jag börjat äta och hungerkänslan dämpas är suget borta och håller jag mina mattider och äter det jag mår bra av under dagen kommer aldrig suget och hungern blir aldrig panikartad. Enkelt ibland och mindre enkelt emellanåt. 



Såhär ser lunchen ut i lådorna som jag fixat. Kycklinggryta, pasta på sojabönor och så brukar jag göra en sallad till. Färg är bra...



Idag bestod min frukost av äggröra på 5 ägg varav 4 enbart var vitan, räkor och en surdegsknäckemacka med rökt skinka

Superenkelt och supergott. 
Sen blir det lax, sparris och broccolimix till middag. Till mellis brukar jag ta en proteinshake, kvarg med lite frysta bär eller keso med en frukt. Jag försöker få till 2 mellanmål per dag och även ett kvällsmål som ser kan innehålla ägg, kvarg med bär el liknande och är jag inte hungrig tar jag bara en proteinshake. 
Håller jag detta fungerar jag som bäst men självklart är godis och diverse onyttigheter väldigt svårt att motstå ibland och jag blir lika arg på mig själ varje gång jag trillat dit men ju längre jag är ifrån det desto lättare är det att låta bli. Det finns ju galet mycket "nyttigare" saker som är gott också. 

Jaja, nog om detta. 




Snart är det dags för Sälen och en hel veckas familjemys. Ska bli underbart. 


Och efter det ser vi fram emot en härlig vår & sommar och avslutar sommaren med en vecka i Turkiet. Det blir ett stort gäng som drar iväg. 



Älskar att ha små utflykter att se fram emot. Det gör liksom vardagen lättare. Våren kommer innehålla mest plugg och det är skolan jag vill prioritera. Så det måste få ta den tid som krävs. Vill inte känna att jag inte gjort mitt bästa. Blir ju lite annorlunda upplägg också eftersom jag fixat Psykiatrin på egen hand här under vintern för att kunna klämma in en kurs i Socialpedagogik. Den kursen vill jag verkligen ha. Så den läser jag när de andra läser Psykiatrin men sen är jag i samma fas som de andra. Jag har varit jätte kluven om jag ska läsa extra eller inte just pga att det är tuffare utan lektionstid men fasen alltså, vill man så kan man och det är lika bra och bredda utbildningen så mycket som möjligt. 

Det blir en bra vår med fokus på familjen (inkl nära vänner), träning och skola. 

Nu är det dags att förbereda lite här hemma innan Pappa dyker upp. Han ska passa Elvin medan jag jobbar några timmar. Emil ville så gärna till dagis så honom kör jag till Pyret. Imorgon hoppas vi att Elvin är sinnad för lite dagis också. Munnen är mycket bättre idag även om han fortfarande är väldigt försiktig när han ska äta något. Snart är penicillinkuren avslutad också vilket jag antar att Elvin tycker är toppen. 


Tjing Tjing 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar