onsdag 30 mars 2011

~Hård start~

...på dagen...

Började med att jag tyckte Emil kändes lite varm & va lite pipig.
Jag tog tempen och den visade 38.5 vilket jag inte trodde räknades som högt på en bebis?!
Ringde 1177 för att rådfråga om alvedon till så små bebisar...
men jag hann inte änns fråga om alvedon förrän hon sa att jag skulle åka till Barn på USÖ.
Upp och hoppas med andra ord,
ringa dagis och fråga om Engla kunde vara där hela dagen,
ringa Nilla och fråga om hon kunde köra henne dit,
ringa farmor och fråga om hon kunde hämta henne om jag inte skulle hinna hem + alla andra morgon bestyr.
Hör och häpna
klara på 30 min med allt...=)

Jag kan bara säga att är ni i behov av läkarvård för era små,
ÅK INTE till Hfs VC utan ring 1177 och se till att ni får komma till USÖ ist,
där tar de varenda ärenda på fullaste allvar.
När vi kom dit slapp vi till o börja med flera timmars väntan,
kom in nästan på en gång.
En sköterska började med att kolla hur Emil syresätter...100% sen var det tempkoll 37.4 men hon tyckte att han kändes varmare...
Sen kom doktorn och gjorde lite undersökningar (öron, hals, hjärta, lungor etc) och så fick han lämna blodprov som skulle visa snabbsänka, allmäntillståndet i HELA kroppen och massa annat som jag inte har så stor koll på.
(detta har de ALDRIG gjort på Hfs VC när vi varit där med Engla)
ALLA prover visade att killen mår toppen ;) förutom lite svullna halsmandlar.
Så en helt vanlig förkylning med lite halsfluss symptom...
Men skulle han börja andas snabbare eller få problem att ammas så skulle vi återkomma direkt.
Detta är den sjukvård VI betalar för...
På Hfs VC är standard svaret...AVVAKTA eller ta en alvedon och återkom om några dagar.

Frågan om alvedon är fortfarande obesvarad,
eller enligt doktorn kunde jag ge honom alvedon suppar från 4 kg, hm, finns inga.
De är från 5 kg och åldern ska vara 3 månader...
1177 rekommenderar det INTE och inte apotekspersonalen heller så jag låter bli.

Får skämma bort han med och vara mycket i min famn istället. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar