onsdag 13 november 2013

Mittwoch




Något har jag lyckats med i alla fall, hjälpsamma är de alla 3 även om de ibland får mig att riva av mig mitt hår. 

Engla har genomgått någon typ av förändring,
hon tar sina hemmasysslor på stort allvar.
Rummet har varit städat i flera veckor, diskmaskinen töms minst 1ggr/dag, hon hjälper sina bröder om mina armar inte räcker till m.m 
Och jag känner stor tacksamhet till henne vilket hon ofta får höra också.
(det kommer nog en dag då det blir tvärnit på allt) 
Men just nu känns det bra att vi hittat något som fungerar utan tjat och gnat.

Hur gör ni med sysslor hemma?
Är era barn delaktiga och vad tycker ni om att barnen ska hjälpa till? 

Ha en fin kväll...❤️


2 kommentarer:

  1. Jag ser det som en självklarhet att alla hjälps åt efter egen förmåga!
    När de större barnen bodde hemma hjälpte de till att dammsuga, tömma diskmaskinen, bära pellets o lite sånt. Passa småsyskon korta stunder hände väl men var det tal om någon timme eller mer så fick de lite betalt ;)
    Här tar alla bort sin tallrik från bordet, plockar fram frukost och annat...lägger tvätten där den ska va o plockar upp leksaker på sina rum. Jag hjälper dem med mycket men vet att jag gör dem en björntjänst om jag gör allt!
    Jag har sett exempel på familjer där barnen suttit på arslet hela uppväxten o inte så mycket som brett en macka eller packat sin skolväska själv, ända upp i övre tonåren.
    Aldrig, aldrig vill jag ha det så!
    Jag tror barnen mår bra av att hjälpa till och att de lär sig respekt och omtanke av det.
    Barnens rum ska städas extra på lördagar för att veckopengen ska trilla in också ;)
    Jag har väldigt svårt för lata, bortskämda barn som inte behöver lyfta ett finger för att få något eller som kräver att familjen ska dansa efter just deras pipa :) Å förresten kommer de långt i livet på att lära sig hjälpas åt.

    Oj, det bidde en hel bibelpredikan, sorry... ;)

    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara Lotta!
      Älskar dina kommentarer...

      Engla fick samla stjärnor förut men nu har vi ändrat det lite så när vi är på simskola i Filipstad på söndagar och handlar på kvantum så får hon någonting på affären som belöning. OM sysslorna skötts under veckan.

      Jag tror också att de gynnar dem i slutändan.

      Kram

      Radera