onsdag 5 december 2012

Hallojsan!

Tänkte att jag skulle ändra min bloggdesign, men som ni kan se gick det ju sådär och nu orkar jag inte krångla mer.
Får väl se när jag orkar göra ett nytt försök.


Efter och ha sett massa inlägg och liknande om En vit Jul på Facebook har mina tankar snurrat och snurrat.
Jag är för en vit jul,
men samtidigt tycker jag att barn även ska se att alkohol inte behöver betyda bråk och kaos.
För min del kommer inte dessa åsikter om en Vit Jul från min barndom el uppväxt utan det är något som kommit under senare år.
Främst sen jag fick barn.

Jag personligen gillar inte förändringen hos människor som kommer i samband med alkohol (i för hög dos),
och det för med sig att om jag känner så,
hur känner då inte barnen som är mindre och absolut inte kan förstå den förändringen?

Jag vill absolut inte stå med någon pekpinne eller klanka på människor som dricker alkohol i barns närvaro,
för det skulle vara att bita mig själv i röven och alla gör som de själva vill och jag skulle absolut kunna tänka mig att dricka ett glas vin till maten osv OM jag känt mig bekväm med det,
men nu gör jag ju inte det.

Patrik kan absolut ta någon öl i goda Vänners lag när vi har gäster osv, men jag känner mig inte bekväm med det utan jag lämnar gärna bort barnen om jag ska dricka alkohol.
Jag vill liksom vara klar i knoppen när barnen är hemma och om något skulle hända vill jag vara körduglig och så vill jag dofta som bara Mamma gör ;) inte bli förknippad med t.ex vindoften.
(jag är väldigt lättpåverkad och skulle antagligen känna mig lite bubblig i skallen av enbart ett halvt glas vin)

Sen tycker jag absolut att barnen ska se att man faktiskt kan dricka öl & vin men att stämmningen är trevlig och lugn trots det,
det behöver alltså inte förknippas med FYLLA, bråk, gap & skrik.
(vilket alldeles för ofta har varit min erfarenhet)

Sen förstår jag också att i vissa fall är det en sjukdom och att det inte alltid är så lätt att bara knippsa av från det liv man vant sig med,
men jag tror att om man verkligen vill så går det OCH det är aldrig för sent att ändra sitt sätt att leva,
man har enbart saker att Vinna på det.


Jag tycker att detta ämne är VÄLDIGT laddat och svårt att skriva om så att det inte ska missuppfattas,
men ni som läser,
det är MINA tankar och de finns pga just MINA erfarenheter. 
Jag tycker inte att man ska skämmas el vara rädd för att säga att man faktiskt tycker såhär om alkohol.
Alla har ju rätt till sina åsikter. 

Kan inte låta bli att tänka på alla barn där ute som har en klump i magen såhär inför jul (de har säkert samma klump i magen inför VARJE helg) men det blir så mycket mer uppmärksammat såhär kring jultider.
Jag lider med varenda unge!
Skänkte faktiskt en slant till BRIS igår när jag sett ett inlägg på FB.


Vad är det som gör att alla högtider ska förknippas med alkohol?
(inte för alla såklart, MEN väldigt många)







Vad har ni för tankar kring detta? 




6 kommentarer:

  1. Jag håller med i det du skriver! Alkohol behöver inte betyda bråk och fylla! Tycker absolut inte man ska dricka sig berusad eller full i barns närhet, men en öl till maten tex kan vara ok

    SvaraRadera
  2. FAN Anna...skulle svara på din kommentar o vips nu är den borta! :(

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig lite delad inför den där kampanjen om en vit jul för barnen.
    Jag är själv uppväxt i ett hem där julen var en stor högtid vi alla såg fram emot. Vi hade alltid många gäster under jul iom stor, stor släkt.
    De vuxna drack alkohol. Men de drack sig inte redlöst berusade, de uppförde sig inte illa och det blev aldrig bråk.
    Det var öl till maten och groggar senare på kvällen. På den tiden var det ju lite si o så med bälten i bil så det blev trångt i de bilar som lämnade vårt hus framåt natten, då flera inte kunde köra pga alkohol o fick lämna bilen ståendes hos oss.
    Så ja, det dracks alkohol. Å nä, jag tror inte att varken jag eller någon av mina alla kusiner som var där tog skada ;)
    Själv kan jag ta ett glas vin eller två med barnen hemma.
    Våra jular är dock rätt lugna nu för tiden...alltför många barn att hålla reda på för att hinna festa oxå, haha.

    Sund inställning och sunt förnuft får råda...å så barnens bästa i första hand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med till 100% ang. sunt förnuft!

      Tyvärr har jag alldeles för många gånger sett att alla inte besitter den egenskapen att hålla den nivån som är sund. '
      Och i de lägena kommer barnen såklart INTE i första rum, tyvärr!

      Själv är jag uppvuxen med typ noll fylla i hemmet.
      Som jag minns så har jag enbart sett min pappa onykter 3-4ggr och mamma aldrig.

      Så när jag blev äldre och kom utanför hemmet blev jag chockad över vad alkoholen kan göra!
      Sen har synen förändrats radikalt...


      Radera
  4. jag vill inte heller dricka när Novalie är hemma, vill kunna köra om de skulle hända nått.

    SvaraRadera
  5. Samma inställning här :) Jag vill oxå vara körduglig om något skulle hända,men har inget emot om någon vill ta en öl till maten lr så...som sagt sunt förnuft i alla lägen men speciellt i barnens närvaro!
    Kraam

    SvaraRadera